Maailman vesipäivä 2017: Water at Risk

Water at Risk

Suomen Vesiyhdistys järjesti Maailman vesipäivän seminaarin Water at Risk yhteistyössä Maj ja Tor Nesslingin säätiön kanssa Helsingin Paasitornissa 21-22.3.2017. Tutustu koosteeseen seminaarin ensimmäisestä ja toisesta päivästä tapahtuman blogissa.

Suomen Vesiyhdityksen puheenjohtaja Riku Vahala ja hallituksen varajäsen Saija Vuola toimivat toisen päivän puhenjohtajina.

Vesien vuoksi

Maailman vesipäivänä 22.3. Vesiyhdistys julkaisi Suomi 100 vuotta -juhlavuoden teoksen Vesien vuoksi – suomalaisen vesiensuojelun vaiheita. Kirja on elämänmakuinen tietokirja siitä, miten ensin pilasimme ja sitten puhdistimme vesistömme.

Teoksen ovat toimittaneet lukuisien haastattelujen pohjalta Eeva-Liisa Hallanaro, Erkki Santala ja Sanna Vienonen.

Teoksen toimittajat Eeva-Liisa Hallanaro, Sanna Vienonen ja Erkki Santala.

Puheessaan Erkki Santala kiitti lämpimästi erityisesti Eeva-Liisa Hallanaroa, toimituskunnan jäsenia sekä kaikkia lähes sataa haastateltavaa,

Erkki Santala kiitää kaikkia kirjan tekemiseen osallistuneita

Kirjallisuuspalkinto

Suomen Vesiyhdistys myönsi kirjallisuuspalkinnon 29. kerran ja tällä kertaa palkinto myönnettiin korkeatasoisen tieteellisen julkaisutoiminnan ansiosta tekniikan tohtori, apulaisprofessori Matti Kummulle. Hän on julkaissut urallaan 146 tieteellistä julkaisua, joista 87 on ollut vertaisarvioituja tiedeartikkeleita. Artikkeli Fluvial sediment supply to a mega-delta reduced by shifting tropical-cyclone activity on julkaistu vuonna 2016 ehkä maailman korkeatasoisimmassa tiedelehdessä Naturessa. Tässä tutkimuksessa osoitettiin ensimmäistä kertaa trooppisten myrskyjen merkittävä vaikutus sedimenttien kulkeutumisessa suistoihin.

Kummu

Prof Matti Kummun tutkimusalueita ovat lisäksi ihmistoiminnan ja vesivarojen väliset vuorovaikutukset; vesivaroihin liittyvät paikkatieto-analyysit sekä paikallisella että globaalilla tasolla – ja veden niukkuus ja sen vaikutukset ruoan tuotantoon.

Kunniajäsen

Suomen vesiyhdistyksen sääntöjen mukaan kunniajäseneksi voidaan hallituksen esityksestä yhdistyksen kokouksessa kutsua henkilö, joka on erityisellä tavalla edistänyt ja tukenut yhdistyksen toimintaa. Yhdistyksen vuosikokous päätti 27. helmikuuta 2017 nimittää yhdistyksen kunniajäseneksi Pertti Seunan.

Kunniajasen

Pertti on toiminut yhdistyksen hallituksessa yhtäjaksoisesti vuodesta 1977 aina vuoteen 2016 saakka eli yhtäjaksoisesti lähes 40 vuotta. Näistä vuosina 1995-2004 hän toimi yhdistyksen puheenjohtajana. Lisäksi hän on toiminut Euroopan vesiyhdistyksen presidenttinä vuosina 2011-2013.

On pitkälle Pertin ansiota, että vesiyhdistys on sellainen kuin se nyt on – aktiivinen ja voimissaan. Pertin johdossa yhdistys on löytänyt muotonsa, toimintatapansa ja roolinsa suomalaisessa vesialan monenkirjavassa kentässä. Pertin ansiosta yhdistys tänään yhdistää hyvin eritaustaisia vesialan ammattilaisia, jotka kanavoivat ammatillista mielenkiintoaan sen eri jaostojen kautta.

Yhteenveto

Suomen Vesiyhdistyksen puheenjohtaja Riku Vahala veti yhteen seminaarin annin ja kiitti Maj ja Tor Nesslingin säätiön Minttu Jaakkolaa erinomaisesta ohjelmasta ja loistavista järjestelyistä.

Uutisointia seminaarista:
Tekniikka & Talous 21.3.2017: 10 vuoden kuluttua jopa yli 60 % maailman väestöstä kärsii vesipulasta – yrityksillä merkittävä rooli
HS pääkirjoitus 22.3.2017: Jokainen tippa on tärkeä – vesipula lisää kriisejä
Svenska Yle 22.3.2017: ”Ingen kan äga vattnet”

Sosiaalisesta mediasta raportointia seminaarista löytyy tunnisteella #WaterAtRisk