Suomen Vesiyhdistyksen kirjallisuuspalkinto 2019

Suomen Vesiyhdistys jakoi vuoden 2019 kirjallisuuspalkinnon tietokirjailija, maa- ja metsätaloustieteiden maisteri, limnologi Eeva-Liisa Hallanarolle. Palkinto jaettiin maailman vesipäivän seminaarissa Säätytalossa 22.3.2019.

Riku Vahala ja Eeva-Liisa Hallanaro

Vesiyhdistys on jakanut kirjallisuuspalkinnon vuodesta 1989 alkaen ja tänä vuonna se jaettiin 31. kerran. Jakoperusteiden mukaan palkinto voidaan myöntää tieteellisestä julkaisusta tai tuotannosta, mutta myös kansanomaisemmasta vesialan julkaisutuotannosta.

Vesi liittyy kaikkeen ympärillämme. Jos ei olisi vettä, ei olisi elämää. Vesiyhdistyksen jäsenille asia on itsestään selvää, mutta kaikillehan se ei ole yhtä selvää. Vesiin ja muuhun ympäristöön liittyvän tiedon levittäminen onkin tullut yhä tärkeämmäksi. Tieteelliset tutkimukset lisäävät tietoutta vesien ja muun ympäristön tilasta ja siihen vaikuttamisesta, niin meillä Suomessa kuin koko maailmassa. Mutta yleisen tietoisuuden lisäämiseen tarvitaan tutkijoiden lisäksi asiantuntevia tiedon jalostajia.

Eeva-Liisa Hallanaro edustaa kirjallisen tiedon jalostajia. Hän valmistui limnologiksi Helsingin yliopistosta vuonna 1979. Sen jälkeen hän työskenteli muun muassa vesialan yrityksissä, järjestöissä ja Suomen Akatemiassa. Ympäristöministeriössä hän osallistui 1980-luvulla kansainvälisen ympäristöyhteistyön, ympäristöpolitiikan ja kestävän kehityksen selontekojen valmisteluun. 1990-luvun alussa hän kehitti kirjoittajavalmiuksiaan ja ryhtyi päätoimiseksi tietokirjailijaksi.

Tietokirjailijana hän on kirjoittanut ja toimittanut yksin ja yhteistyössä muiden tutkijoiden kanssa lukuisia tietokirjoja, jotka kertovat etenkin vesistöjen, merien ja muun ympäristön tilasta, suojelusta ja tulevaisuudesta. Myös maaperän ominaisuudet sekä metsien salainen elämä tulevat lukijalle tutuiksi hänen kirjojensa kautta. Lisäksi hän on suomentanut laajoja ympäristötieteellisiä teoksia. Hänen saamistaan aiemmista huomionosoituksista mainittakoon tietokirjallisuuden Finlandia-palkinto vuonna 1992, Biodiversiteettiteko-kunniapalkinto vuonna 2002, kolme WWF:n Vuoden luontokirja -palkintoa sekä Tiedonjulkistamisen valtionpalkinto vuonna 2017. Kaksi hänen viimeisimmäksi toimittaneista kirjoista on vesiaiheisia: 1) Vesien vuoksi ja 2) Meren aarteet – löytöretki Suomen vedenalaisen meriluontoon