Ketään ei jätetä!

Suomen vesiyhdistys järjesti yhteistyössä Käymäläseura Huussin kanssa Maailman vesipäivän seminaarin perjantaina 22.3. Säätytalossa, Helsingissä. YK:n asettama vuoden 2019 Maailman vesipäivän teema oli ”Ketään ei jätetä” (Leaving no one behind). Teemalla korostettiin kansainvälisesti sovittujen Kestävän kehityksen tavoitteiden periaatetta, jonka mukaisesti turvallinen vesi ja sanitaatio kuuluvat kaikille.

Tilaisuuden ensimmäinen osio pidettiin englanniksi ja puheenjohtajana toimi Vesiyhdistyksen puheenjohtaja Riku Vahala. Alkuun kuultiin videotervehdys Kansainvälisen vesiyhdistyksen (International Water Association) puheenjohtajalta Diane D’Árrasilta. Hän onnitteli 50-vuotiasta Suomen vesiyhdistystä ja totesi, että näin pitkä historia osoittaa yhdistyksen toiminnan korkean laadun ja vahvan yhteisöllisyyden.

Euroopan Vesiyhdistyksen (European Water Association, EWA) pääsihteeri Johannes Lohaus esitteli ajankohtaisia vesikysymyksiä Euroopassa ja EWA:n roolia niissä (ks. esitysmateriaalit). Esityksensä pääteeksi Johannes Lohaus paljasti, että yhdistyksen entinen puheenjohtaja Pertti Seuna on nimetty Euroopan Vesiyhdistyksen kunniajäseneksi. Perusteluissa Lohaus kiitti Seunan aktiivisuutta järjestön toiminnan kehittämisessä ja roolia vesivarojen kestävän käytön ja hallinnan edistämiseksi Euroopassa. Vuonna 2017 Seuna nimettiin myös Suomen Vesiyhdistyksen kunniajäseneksi ja hän onkin ainoa tuplakunniajäsen.

EWA:n pääsihteeri Johannes Lohaus ja Suomen Vesiyhdistyksen puheenjohtaja Riku Vahala onnittelemassa Euroopan ja Suomen Vesiyhdistyksen kunniajäsentä Pertti Seunaa. (kuva: Sari Huuhtanen)

Perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko lähetti myös videotervehdyksen tilaisuuteen. Puheessaan ministeri korosti puhtaan veden olevan perusoikeus kaikille.

Asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen nosti omassa puheenvuorossaan esiin erityisesti haavoittuvassa asemassa olevat ryhmät, jotka kohtaavat syrjintää myös tavoitellessaan kestäviä vesihuoltopalveluita.

Asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen ja Maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio (kuva: Johannes Lohaus)

Maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio ja Ulkoministeriön alivaltiosihteeri Elina Kalkku avasivat omissa esityksissään, miten vesi on hallinnonaloja leikkaava teema. Kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttaminen edellyttääkin yhteistyötä ja dialogia.

Heta Kosonen kertoi esityksessään haasteista ja ratkaisuista siihen, miten pakolaisille ja muille kodeistaan paenneille voidaan pystyä takaamaan turvalliset ja kestävät vesihuoltopalvelut (ks. esitysmateriaalit ja Hetan haastattelu Ylen Aamu-tv:ssä).

Suomen korkeimman hallinto-oikeuden presidentti Kari Kuusiniemi totesi suomalaisten olevan maailman onnellisin kansa ja muutenkin kaikilla mittareilla mitattuna hyvinvoinnin kärjessä, joten meillä on varaa auttaa niitä, jotka ovat haavoittuvassa asemassa (ks. esitysmateriaalit).

Johanna Kallio esitteli tuloksia Suomen ympäristökeskuksen selvityksestä, jossa kartoitettiin vesihuollon sosiaalista haavoittuvuutta Suomessa (ks. esitysmateriaalit).

Aura Liski kertoi haavoittuvimmista ryhmistä Nepalissa ja työstä edistää vesihuoltopalveluita kaikille (ks. esitysmateriaalit). Hän muistuttaa siitä, että vaikka käymälöitä rakennettaisiin, ei se takaa, että niitä käytetään.

Mika Jalavan esityksessä siirryttiin hieman eri teemaan ja puhuttiin ruoantuotannon vedenkulutuksesta. Mutta kuten aiemmissa esityksissä on käynyt ilmi, vesi ja ruoka liittyvät kiinteästi toisiinsa. Ihminen juo vain muutaman litran vettä päivässä, mutta ”syö” tuhansia litroja (Ks. esitysmateriaalit).

Vanessa Riki ja Veera Vehkasalo esittelivät Crisis and Environment -projektia, jossa käsitellään  sotien ja konfliktien ympäristövaikutuksia yhdistämällä tieteen, taiteen ja journalismin osaamista. He muistuttivat, että ympäristövaikutukset eivät ole pakolaisten tai siirtolaisten syytä, vaan sodan seurausta.

Viimeisessä esityksessä Päivi Hurttia kertoi Suomen punaisen ristin työstä Syyrian konfliktin keskellä. Syyriassa sotaa on käyty kaupungeissa, mikä tarkoittaa, että myös vesihuoltoinfrastruktuuri on pitkälti tuhottu (ks. esitysmateriaalit).

Tiukan asian päätteeksi siirryttiin iltatilaisuuteen, jossa julkistettiin kirjallisuuspalkinnon saajaksi Eeva-Liisa Hallanaro ja juhlittiin 50-vuotiasta Vesiyhdistystä.

(kuva: Johannes Lohaus)

Suomen Vesiyhdistys kiittää kaikkia maailman vesipäivän seminaariin osallistuneita, tilaisuuden puhujia sekä yhteistyökumppaneita Käymäläseura Huussi ry, Aalto-yliopisto, Suomen ympäristökeskus (SYKE) ja Tampereen yliopisto. Tilaisuuden järjestämistä tuki Maa- ja vesitekniikan tuki ry.

Päivän esitysmateriaalit:

Heta Kosonen: Water for the displaced – local and global responses to refugee crises
Kari Kuusiniemi: Oikeus veteen, pakolaisuus ja KHO
Johanna Kallio: Vesihuollon sosiaalinen haavoittuvuus Suomessa
Aura Liski: Vesi ja vessat kuuluvat kaikille – case Nepal
Mika Jalava: Voiko lihaa tuottamalla vähentää vedenkulutusta?
Päivi Hurttia: Konfliktin keskellä