Pro Aqua -palkinto 2019

Joka viides vuosi jaettava Pro Aqua –palkinto on Suomen vesiyhdistys ry:n kunnianosoitus vesialan hyväksi tehdystä ansiokkaasta ja pitkäaikaisesta työstä. Palkinto jaetaan tänä vuonna yhdistyksen historiassa seitsemättä kertaa. Aiempia palkinnon saajia ovat Matti Wäre, Matti Viitasaari, Heino Leskelä, Seppo Mustonen, Pertti Seuna sekä viimeksi Timo Maasilta.

Suomen vesiyhdistyksen historian seitsemännen Pro Aqua –palkinnon saaja on ympäristöneuvos Tapio Kovanen.

Vuoden 2019 Pro Aqua -palkittu Tapio Kovanen (keskellä). Häntä onnittelemassa Suomen Vesiyhdistyksen puheenjohtaja Riku Vahala (oikealla) ja sihteeri Jari Koskiaho.
(Kuva Tuomo Häyrynen)

Tapio Kovanen on edistänyt Suomen vesialaa jo 1970-luvulta alkaen. Vesirakennuksen diplomi-insinööriksi hän valmistui vuonna 1972 ja tekniikan lisensiaatiksi 1985. Tämän jälkeen hän työskenteli vesihallituksessa, Imatran Voimalla, Ekonolla ja korkeimman hallinto-oikeuden yli-insinöörineuvoksena. Vuonna 1992 hän aloitti vesioikeusinsinöörinä Länsi-Suomen vesioikeudessa. Sittemmin hallinnonuudistuksen myötä vesioikeus muuttui Länsi-Suomen ympäristölupavirastoksi ja vielä Etelä-Suomen aluehallintovirastoksi. Viran nimike muuttui samalla ympäristöneuvokseksi. Hän jäi eläkkeelle Etelä-Suomen aluehallintovirastosta vuonna 2013. Näissä tehtävissä hän oli luvittamassa mm. Itämeren kaasuputkea, Loviisan ydinvoimalaitosta, Olkiluodon nykyisiä ja rakenteilla olevaa ydinvoimalaitosta ja Vuosaaren satamaa.

Edellä mainittujen työtehtävien lisäksi hänen panoksensa Suomen vesiyhdistyksen hyväksi on merkittävä. Hän on toiminut pitkään Suomen vesiyhdistyksen hallituksen jäsenenä ja näistä hallituksen puheenjohtajana vuosina 2008–2014.

Vuoden 2019 Pro Aqua -palkinnon saaja julkistettiin 25.10.2019 Säätytalossa järjestetyssä 120 vuotta vesialan yhteistyötä -juhlaseminaarissa.