Etätyöpaja – Mihin EU:n Horisontti Eurooppa Mission Terveet valtameret, rannikot ja sisävedet pitäisi keskittyä?

Perjantai 8.5.2020 kello 9:30-12:00
Työtila: Zoom

Tulevan EU Horisontti Eurooppa -puiteohjelman yksi uusi rahoitusmuoto ovat Missiot. Missioiden perusajatus on keskittää voimavaroja kriittisten kysymysten ratkaisemiseen. Missioita on päätetty perustaa viisi, joista yksi käsittelee vesiä, niin valtameriä kuin makeita vesiä. Toinen läheisesti vesiin liittyvä missio on ilmastonmuutoksen sopeutumiseen keskittyvä missio. Vaikka missiot on sijoitettu tutkimuksen ja innovaatioiden puiteohjelman alle, tarkoitus on, että myös muita rahoitusmuotoja, kuten rakennerahastoja, käytetään niiden toteuttamiseen.

Missioiden valmisteluprosessissa keskeistä on selvittää sidosryhmien näkemyksiä siitä, mihin asioihin missiossa tulisi keskittyä. Tämän tiiviin etätyöpajan tarkoituksena on kuulla suomalaisia ympäristön ja vesialan toimijoita.

Nyt on mahdollisuus vaikuttaa, jotta Suomelle tärkeät kysymykset saadaan mukaan missioon!

Orientaatiokysymykset:
Mitkä ovat Suomen sisävesien ja Itämeren kiireellisimmät kysymykset, jotka tulisi ratkaista? Miksi asiaa ei ole vielä ratkaistu/parannettu? Mitä toimia tarvitaan?

Rekisteröidy: https://link.webropolsurveys.com/EP/BA41ED8D747BF0C5
Rekisteröinti 6.5.2020 mennessä. (linkki toimii parhaiten Google Chrome -selaimella)

Ohjelma:
9:30-9:35 Oulun yliopiston puheenvuoro. Vararehtori Helka-Liisa Hentilä
9:35-9:50 Mission – tehtävät ja tavoitteet. Mission board -jäsen Lea Kauppi, professori ja pääjohtaja, Suomen ympäristökeskus SYKE
9:50-12:00 Työpaja, fasilitaattori Simo Kekäläinen, Telluksen kehityspäällikkö, Oulun yliopisto
9:50-10:50 Työskentely pienryhmissä
10:50-10:55 Tauko