Maailman vesipäivän webinaari 2021

Maanantaina 22.3.2021 klo 12–15

Webinaari on kaikille ilmainen, mutta vaatii ilmoittautumisen 21.3. mennessä (>> Ilmoittautumislomake). Osallistumisohjeet lähetetään ilmoittautuneille sähköpostitse ennen tilaisuutta.

Tervetuloa mukaan vuoden 2021 Maailman vesipäivän webinaariin 22.3. klo 12–15. Tapahtuma on osa maailmanlaajuista vesipäivää, jonka teemana on tänä vuonna veden arvo ja sen moninaiset merkitykset. Sukellamme aihepiiriin monestakin eri näkökulmasta: talous, yhteiskunnallinen kehitys, kirjallisuus, terveys ja hyvinvointi.

Tilaisuuden juontaa Eliisa Lotsari (Geoinformatiikan yliopistonlehtori, Itä-Suomen yliopisto; 1.8. alkaen Vesitekniikan apulaisprofessori, Aalto-yliopisto).

Webinaarissa perehdymme kehittämispäällikkö Jukka Muukkosen johdolla ekosysteemitilinpitoon ja kuulemme tuoreimmat päivitykset YK:n sen etenemisestä kohti kansainvälistä standardia. Yliopistonlehtori Ilari Karppi johdattaa meidät pohtimaan veden moninaisia merkityksiä erityisesti osana kaupunkikehitystä. Vesiyhdistyksen varapuheenjohtaja Anne Liljendahl analysoi esityksessään vesistökunnostusten vaikutusta vesistöjen arvoon.

Kirjailija Emmi Itäranta puolestaan pohtii veden merkitystä kaunokirjallisena elementtinä. Tutkijatohtori Jarno Suni tarkastelee vedestä saatavaa hyvinvointia ja siihen liittyviä arvoja erityisesti virkistysnäkökulmasta. Jarkko Rapalan johdolla perehdymme ympäristö- ja terveystavoitteisiin.

Tauon aikana on mahdollista keskustella veden merkityksestä tai vaihtaa kuulumisia muiden osallistujien kanssa virtuaalisissa kahvihuoneissa.

Tilaisuuden päätteeksi jaetaan perinteisesti Suomen Vesiyhdistys ry:n tunnustuspalkinnot.

12.00 Tilaisuuden avaus

12.10 Ekosysteemitilinpito ekosysteemipalvelujen tilastointikehikkona
Jukka Muukkonen, Tilastokeskus

Kommentti
Olli Varis, Aalto-yliopisto

Veden muuttuvat merkitykset kaupunkikehitykselle
Ilari Karppi, Tampereen yliopisto

Vesistöjen arvo ja vesistökunnostamisen aikaansaama arvonnousu
Anne Liljendahl, Vahanen Environment Oy

13.20 Tauko – mahdollisuus keskustella muiden osallistujien kanssa virtuaalisissa kahvihuoneissa

13.40 Vesi kaunokirjallisena elementtinä
Emmi Itäranta

Hyvinvointia vedestä – vesistöjen virkistyskäyttö ja matkailu
Jarno Suni, Itä-Suomen yliopisto

Vesi- ja terveystavoitteet
Jarkko Rapala, Sosiaali- ja terveysministeriö ja Outi Zacheus, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

14.40 Vesiyhdistyksen tunnustuspalkinnot

15.00 Tilaisuus päättyy

Tilaisuuden järjestämistä tukee Maa- ja vesitekniikan tuki ry.