Limnologipäivät pidettiin Kuopiossa 3-4.11.2022

Limnologian jaosto järjesti vesistöjen tummumisen syihin ja seurauksiin keskittyneen teemasession osana Itä-Suomen yliopiston tutkimusyhteisöjen järjestämää 2nd International Conference for Sustainable Resource Society: Seizing a sustainable future -konferenssia. Tilaisuuden kieli oli englanti.

Koko konferenssi käsitteli kestävyysmurrosta, muuttuvaa ympäristöä ja luonnonvarojen kestävää käyttöä. Limnologien ja RC Waterin yhteisessä teemasessiossa ”Carbon cycle in surface waters” pureuduttiin syvemmin vesistöjen hiilikiertoon ja sen vaikutuksiin vesiekosysteemeissä. Tavoitteena oli tarjota kattava poikkileikkaus siitä, mitä tällä hetkellä tiedämme vesistöjen tummumisesta.

Limnologian jaosto kiittää lämpimästi kaikkia puhujia erinomaisista esityksistä ja osallistujia antoisista keskusteluista!

Limnologipäivien tummumisaihe on esillä myös Vesitalous-lehden teemanumerossa 5/2022, Hiili vesistöissä. Tilaisuuden esitykset on koottu alle (linkistä latautuu pdf).