LEHDISTÖTIEDOTE

27.9.2005

UUSI OPAS POHJAVESITUTKIMUKSISTA ILMESTYNYT

Suomen Vesiyhdistys r.y. on  julkaissut uuden oppaan "Pohjavesitutkimukset-käytännön ohjeita".  Se on tarkoitettu pohjavesitutkimusten uusimman tietämyksen mukaiseksi maastotöiden käsi- ja opaskirjaksi, joka korvaa aikaisemman yli 20 vuotta sitten julkistetun oppaan.

Pohjavesi on uusiutuva, mutta rajallinen luonnonvara, jota uhkaavat monet erilaiset toiminnot. Pohjavesivarojen entistä tarkempi tunteminen on tärkeää puhtaiden ja suojattujen vesivarojen turvaamiseksi myös tulevaisuudessa. Tietämys pohjavesivaroista saadaan yleisesti hyväksytyillä menetelmillä ammattitaitoisesti maastossa tehtyjen pohjavesitutkimusten avulla. Huolellisesti dokumentoidut  pohjavesitutkimukset kartuttavat kansallista tietopääomaamme. Maamme pohjavesivaroja pidetään metsävarojen ohella yhtenä tärkeimmistä luonnonvaroistamme. Suomessa on noin 6600 pohjavesialuetta ja vesilaitosten jakamasta vedestä noin 60 prosenttia on pohjavettä tai tekopohjavettä.

Oppaan keskeisin sisältö on pohjavesitekniikan ja tutkimuksissa tarvittavien toimintamenetelmien kuvaus. Mukaan on otettu monipuolisesti sekä pohjaveden laatua että määrää selvittäviä tutkimusmenetelmiä.

Kuluneiden vuosikymmenien aikana pohjavesien likaantumistutkimusten merkitys on kasvanut. Oppaassa käsitelläänkin edellistä opasta enemmän likaantuneiden pohjavesien tutkimista. Käytännön esimerkkien avulla selostetaan tavallisimpien likaantumistapausten, mm. polttoainehiilivedyillä, liuottimilla, tiesuolalla, raskasmetalleilla, lannoitteilla, torjunta-aineilla sekä mikrobiologisesti likaantuneen pohjaveden tutkimista.

Oppaassa selostetaan myös tavallisimpien puhdistusmenetelmien periaatteet ja eräiden luonnontilaisessa pohjavedessä esiintyvien laatuvirheiden poistamiseen käytettävät käsittelymenetelmät. Lisäksi korostetaan oikeita näytteenoton toimintatapoja mahdollisimman luotettavan vesinäytteen saamiseksi.

Maamme tärkeimmät pohjavesialueet ovat nykyisin monin paikoin tiheästi asutettuja, siksi pohjavesitutkimuksia joudutaan tekemään entistä enemmän olosuhteissa, jotka rajoittavat joidenkin tutkimusmenetelmien käyttöä. Tästä syystä pohjavesiesiintymien rakenteen ja pohjavesiolosuhteiden selvittämistä eri tutkimusmenetelmillä on oppaassa selostettu monipuolisesti. Erityisesti geofysikaalisten menetelmien sekä erilaisten merkkiaineiden käyttöä pohjavesitutkimuksissa on selostettu laajasti.

Pohjavesimallinnuksesta on oma lukunsa. Näkökulma on mallin tarvitsijan ja käyttäjän. Oppaassa esitellään työvaiheita mallin laadinnassa. Lisäksi korostetaan, millaisia tietoja tarvitaan, jotta mallinnuksen tekemien olisi mahdollista ja järkevää ja että malli olisi luotettava.

Pohjavesitutkimukset ovat luonteeltaan sellaisia, että niissä oleva tieto yleensä säilyy käyttökelpoisena sukupolvelta toiselle. Pohjavesitutkimusten dokumentoinnissa on usein ollut puutteita. Nyt valmistuneeseen oppaaseen on tämän vuoksi tutkimusten raportoinnista laadittu uudet ohjeet, joiden toivotaan parantavan dokumentoinnin tasoa. Lisäksi oppaassa on laaja sanasto, johon on koottu tavallisimpia pohjavesitutkimusten yhteydessä esiintyviä käsitteitä.

"Pohjavesitutkimukset -käytännön ohjeita " -oppaan laadinnasta on vastannut Suomen Vesiyhdistyksen pohjavesijaosto ja kirjoittajina on 36 asiantuntijaa pohjavesialan eri sektoreilta: tutkimuslaitoksista, yliopistoista ja korkeakouluista, alan yrityksistä, vesilaitoksilta ja viranomaistahoilta. Rahoitus on saatu ympäristöministeriöstä, Maj ja Tor Nesslingin säätiöstä sekä Maa- ja vesitekniikan tuki r.y.:stä.

Opasta voi tilata Suomen Vesiyhdistyksen sihteeriltä Jari Koskiaholta, puh. (09) 4030 0355/Suomen ympäristökeskus (SYKE), hinta on Vesiyhdistyksen jäsenille 10 euroa ja muille 15 euroa.

Sähköposti: etunimi.sukunimi@ymparisto.fi

Lisätietoja:

28.9.2005 klo 13:00 alkaen Pohjavesiteemailtapäivä Geologian tutkimuskeskuksen auditoriossa aiheena: "Pohjavesitutkimukset -käytännön ohjeita, uuden pohjavesitutkimusoppaan esittely".

Pohjavesijaoston puheenjohtaja Pirkko Öhberg, puh (09) 682 661, 040 7684478/Maa ja Vesi Oy

Pohjavesijaoston sihteeri Timo Kinnunen, Suomen Vesiyhdistys r.y. puh. 020 490 3105,

040 5173454/Uudenmaan ympäristökeskus