Ympäristöministeriö yhteistyöhön Hulevesijaoston kanssa

Ympäristöministeriö alkaa suunnitella yhdessä Suomen Vesiyhdistyksen hulevesijaoston kanssa opas- ja viestintämateriaalia hulevesistä – asiantuntijoita kaivataan mukaan sparraajiksi

YM:n koordinoimassa Vesiensuojelun tehostamisohjelmassa kaupunkivesien hallinta ja haitallisten aineiden vähentäminen on tärkeä aihe. Tässä teemassa ovat esillä hulevedet, joita ei ole juuri tarkasteltu niiden laadun, kuten niiden sisältämien haitallisten aineiden sekä vesien- tai ympäristönsuojelun näkökulmasta vaan enemmänkin tulvasuojelun kannalta. Teemassa rahoitettavissa hankkeissa tullaan tuottamaan uutta tietoa hulevesien laadunhallinnan suunnittelun tueksi, ja näkemyksemme mukaan sen tehokas hyödyntäminen tulevaisuudessa edellyttää ”laatutietoisuuden” lisäämistä alan toimijoiden keskuudessa.

Hulevesien laatu paremmaksi kunnianhimoisilla ratkaisuilla

Uskomme, että Suomessa tarvitaan kunnianhimoisia, toisiaan täydentäviä ja monipuolisia ratkaisuja/tekniikoita hulevesien hallintaan: sadevesien hyötykäyttöä, biosuodatusalueita, läpäiseviä päällysteitä, viherkattoja jne. Muitakin kuin hulevesiä viivyttäviä ratkaisuja tarvitaan! Myös ilmastonmuutos lisää tarvetta parempaan hulevesien hallintaan.

Haluaisimme mukaan erityisesti kuntien ja kaupunkien alueiden käytön suunnittelusta vastaavia henkilöitä ja hulevesitietäjiä sparraamaan meitä tiedon tuottamiseksi.

Tavoitteena on järjestää toukokuussa tai kesäkuun alussa yhteinen virtuaalinen tilaisuus, jossa miettisimme kanssanne mm., mitä informaatiota pitäisi tuottaa kunnianhimoisempien hulevesiratkaisujen edistämiseksi ja miten se palvelisi kuntia/kaupunkeja parhaimmin. Lisäksi toivomme, että saisimme tästä joukosta väkeä ryhmään, joka tulee ohjaamaan materiaalin tuottamista.

Lisätietoja antavat ja ilmoittautumisia ottavat vastaan:

Ulla Ahonen, viestintäasiantuntija, ympäristöministeriö, ulla.ahonen@ym.fi, p. 029 525 0052

Ari Kangas, neuvotteleva virkamies, ympäristöministeriö, ari.kangas@ym.fi, p. 029 525 0340

Lisää vesiensuojeluohjelmasta sivulla ym.fi/vedenvuoro