Vuoden 2022 palkinnot

Maailman vesipäivän seminaari järjestettiin perinteisesti Säätytalossa 22.3.2022 ja iltatilaisuudessa julkistettiin kirjallisuuspalkinnon ja YWP-kunniakirjan saajat.

Suomen Vesiyhdistys on jakanut kirjallisuuspalkinnon vuodesta 1989 alkaen. Jakoperusteiden mukaan palkinto voidaan myöntää tieteellisestä tai kansanomaisemmasta julkaisuista tai tuotannosta. Yhdistyksen tarkoituksena on lisätä ja levittää tietoa hydrologian, limnologian, vesiekologian, kalatalouden, vesihuollon, vesirakentamisen, vesiensuojelun, vesienkäytön ja vesilainsäädännön aloilla. Lisäksi yhdistyksen tarkoituksena on edistää yhteistyötä vesialan eri osa-alueiden kesken.

Vesiaiheisia kansainvälisiä tiedelehtiä on satoja. Näissä on useimmin julkaisukielenä englanti ja ne tavoittavat suomalaisia alan ammattilaisia melko rajallisesti. Lisäksi useimmat näistä lehdistä ovat kapeasti erikoistuneet yhteen näkökulmaan vedestä, eivätkä siten juuri edistä monialaista ymmärrystä vedestä.

Suomen Vesiyhdistys on päättänyt myöntää vuoden 2022 kirjallisuuspalkinnon Timo Maasillalle. Hän toimi Maa- ja vesitekniikan tuki ry:n toiminnanjohtajan tehtävänsä ohella yli kaksi vuosikymmentä Vesitalous-lehden päätoimittajana. Lehti on ilmestynyt vuodesta 1960 ja on koko olemassaolonsa ajan ollut ja on edelleenkin keskeinen vesialan suomenkielinen ammattilehti, joka on lisännyt ja levittänyt monialaisesti tietoa vedestä ja siten edistänyt yhteistyötä vesialan eri osa-alueiden kesken.

Timo Maasillan vetämänä Vesitalous-lehti on merkittävästi vaikuttanut alan tutkimuksen ja kehityksen esille tuomiseen sekä alan sisäiseen asiantuntijakeskusteluun. Lisäksi lehden teemanumerot ovat lisänneet lukijoiden mahdollisuutta perehtyä myös oman erikoisalansa ulkopuolisiin vesiasioihin.

Tunnustuksen lisäksi kirjallisuuspalkintoon kuuluu myös rahapalkinto. Tänä vuonna Vesiyhdistyksen hallitus on yhdessä tunnustuksen saajan kanssa päättänyt, että palkinto ohjataan Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon.

Lämpimät onnittelut Suomen Vesiyhdistyksen puolesta Timolle ja Vesitalous-lehdelle.

YWP-kunniakirja

YWP-kunniakirja myönnettiin tänä vuonna Suomen vesilaitosyhdistykselle (VVY) tunnustuksena pitkäjänteisestä työstä opiskelijoiden ja nuorten asiantuntijoiden tukemiseksi uran alkuvaiheissa. VVY on mm. vuosittain palkannut toimistolleen vesialan opiskelijan kesäteekkariksi, joka pääsee työssään tutustumaan laajasti Suomen vesihuoltolaitoksiin ja alan toimintakenttään. Uusi sukupolvi on huomioitu jo pitkään myös vesihuoltopäivillä omalla tapahtumalla ja opiskelijoita on kannustettu mukaan ilmaisella osallistumisella. YWP:n työvaliokunta korosti valinnassaan, että pienilläkin arkisilla toimilla nuorten asiantuntijoiden osallistamiseksi on pitkällä aikajänteellä merkittävä vaikutus hiljaisen tiedon siirtymiseen ja alan uudistumiseen.

VVY:n hallituksen jäsen Veli-Pekka Vuorilehto vastaanotti kunniakirjan YWP:n puheenjohtaja Sanni Eerikäiseltä.