Vuoden 2020 kirjallisuuspalkinto erikoistutkija Seppo Knuuttilalle

Tutkimus on aivan keskeisessä roolissa, kun pyritään hahmottamaan ilmastonmuutoksen kaltaisia monimutkaisia ilmiöitä – saati sitten kun pohditaan niihin ratkaisuja. Tieteelliset tutkimukset lisäävät tietoa ympäristön ja vesien tilasta ja vaikuttamismahdollisuuksista. Tutkimusjulkaisut eivät kuitenkaan yksinään riitä, vaan on tärkeää, että tieteellinen tieto saa meidät kaikki ymmärtämään paremmin ympäröivää maailmaa ja että tämä parempi ymmärrys ja tutkittu tieto toimivat kaikilla tasoilla päätöksenteon perustana.

Suomen Vesiyhdistys ry on jakanut kirjallisuuspalkinnon vuodesta 1989 alkaen. Jakoperusteiden mukaan palkinto voidaan myöntää tieteellisestä julkaisusta tai tuotannosta, mutta myös kansanomaisemmasta vesialan julkaisutuotannosta. Järjestyksessään 32. kirjallisuuspalkinnon myönnettiin maailman vesipäivän seminaarissa 13.11.2020 Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Seppo Knuuttilalle. Hän on tutkinut Itämerta neljännesvuosisadan ajan ja julkaissut lukuisia tieteellisiä artikkeleita ja raportteja, sekä suurelle yleisölle suunnattuja tekstejä. Tämän lisäksi hän osallistuu aktiivisesti keskusteluun sosiaalisessa mediassa pitäen pinnalla niin Itämereen, ilmastonmuutokseen, luonnon monimuotoisuuteen kuin kestävään kehitykseenkin liittyviä näkökulmia.

Lämpimät onnittelut koko Suomen Vesiyhdistyksen puolesta Seppo Knuuttilalle.

Seppo Knuuttilan julkaisut SYKEn tietokannassa
Seppo Knuuttila Twitterissä