Maailman vesipäivän seminaari 2020: esitysmateriaalit ja tallenteet on julkaistu

Vuoden 2020 maailman vesipäivän teemana oli ilmastonmuutos ja vesi. Suomen Vesiyhdistyksen perinteinen seminaari järjestettiin tänä vuonna poikkeuksellisesti verkossa 13.11.2020.

Tilaisuutta seurasi päivän mittaan etäyhteydellä kaikkiaan noin 180 osallistujaa.

Alta on ladattavissa esitysmateriaalit (pdf-tiedostoina) ja katsottavissa tallenteet seminaarin esityksistä. Katso seminaarin ohjelma.

Tilaisuuden avaus

Juhani Järveläinen, Suomen Vesiyhdistys & Hulevesijaosto

Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen

Puheenjohtaja Annina Takala, Suomen Vesiyhdistys

Limnologian jaoston tervehdys – jaoston puheenjohtaja Antton Keto

Hulevesijaoston tervehdys – jaoston puheenjohtaja Juhani Järveläinen

Ilmastonmuutos ja vesi

Ilmastonmuutoksen vaikutukset Suomessa Toimialajohtaja Hannele Korhonen, Ilmatieteen laitos

Ilmastonmuutoksen vaikutukset pintavesiin – Tutkimuspäällikkö Anne-Mari Ventelä, Pyhäjärvi-instituutti

Pohjavedet ja ilmastonmuutos – Hydrogeologi Mirjam Orvomaa, Suomen ympäristökeskus

Ilmastonmuutoksen vaikutukset vesihuoltoon – Tutkija Päivi Meriläinen, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Ilmastonmuutoksen riskit ja mahdollisuudet suomen vesisektorilla – Leading consultant Mikko Halonen, Gaia Consulting Oy

Mikroilmasto pohjoisten ekosysteemien muutosta puskuroivana tekijänä – Tutkimusprofessori Juha Aalto, Ilmatieteen laitos

Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021 –säätiön ohjelmajohtaja Saara Vauramon fasilitoimassa paneelikeskustelussa syvennyttiin ilmastonmuutos ja vesi –teemaan liittyviin keskeisiin kysymyksiin. Panelisteina Hannele Korhonen (Ilmatieteen laitos), Päivi Meriläinen (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos), Mirjam Orvomaa (Suomen ympäristökeskus), Harri Koivusalo (Aalto-yliopisto) ja Lea Kauppi (Suomen ympäristökeskus).

Ajankohtaista vesisektorilta

VESI.FI – tiedon merkitys ilmastonmuutokseen varautumisessa ja sopeutumisessa – Projektipäällikkö Seija Rantonen, Suomen ympäristökeskus

Suomen Vesistösäätiön toiminnan esittelyLiisa Hämäläinen

Tilaisuuden päätteeksi julkistettiin vuoden 2020 Vesiyhdistyksen kirjallisuuspalkinnon sekä YWP-jaoston vuosipalkinnon saajat.

Lämmin kiitos puhujille ja osallistujille sekä Maa- ja vesitekniikan tuki ry:lle tilaisuuden mahdollistamisesta.

Vuoden 2021 maailman vesipäivän teemana on veden arvostus (”Valuing Water”). Toivottavasti näemme silloin Säätytalossa!