Vuoden 2021 kirjallisuuspalkinto Tarja Pitkäselle

Koronapandemia on muistuttanut meitä kaikkia veden merkityksestä terveydelle.  Korona on myös aikaansaanut uutta tutkimusta paitsi rokotuksen kehittämiseksi pikatahtiin, niin myös pandemiatilannekuvan seurantaan liittyen.

Suomen Vesiyhdistys on jakanut kirjallisuuspalkinnon vuodesta 1989 alkaen. Jakoperusteiden mukaan palkinto voidaan myöntää tieteellisestä tai kansanomaisemmasta julkaisusta tai tuotannosta. Järjestyksessään 33. kirjallisuuspalkinto myönnettiin Tarja Pitkäselle maailman vesipäivän webinaarissa 22.3.2021. Hän on julkaissut kymmeniä tieteellisiä artikkeleja, joiden lisäksi hän viestii tutkimuksesta aktiivisesti myös suurelle yleisölle.

Palkinnolla Suomen Vesiyhdistys haluaa tuoda näkyväksi vesimikrobiologian alalla tehtävää tutkimusta ja sen merkitystä epidemiatilanteiden hallinnassa.

Vuoden 2021 kirjallisuuspalkinto myönnettiin Tarja Pitkäselle

Tarja Pitkänen on vastannut koronaviruksen ja muiden tartuntatautien jätevesiseurannasta työryhmänsä.  Seurannan avulla voidaan havaita muutokset koronaviruksen esiintymisessä kaupunkikohtaisesti. Tämä auttaa ennakoimaan ja arvioimaan muutoksia myös väestön tautitilanteessa.

Tarja Pitkänen toimii ympäristöterveyden ja vesimikrobiologian johtavana asiantuntijana Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella. Lisäksi hiljattain hänet nimettiin Helsingin yliopistossa ympäristöterveyden apulaisprofessoriksi Helsinki One Health -tutkimusverkostoon.

Lämpimät onnittelut Suomen Vesiyhdistyksen puolesta!